W razie wystąpienia problemu z komputerem użytkownik nie radząc sobie z problemem, może potrzebować pomocy innej osoby. Korzystając z Pomocy zdalnej systemu Windows , użytkownik może poprosić znajomego o połączenie się z jego komputerem i udzielenie pomocy bez względu na dzielącą ich odległość.

Na początku przyjmijmy założenie, że w naszym komputerze, na którym zainstalowany jest system Windows 7 wystąpił nieoczekiwany problem z kartą bezprzewodową. Znajomy, który jest informatykiem obecnie jest online i wyraził chęć pomocy nam w rozwiązaniu problemu. Poprosił nas o wygenerowanie zaproszenie i podesłanie go drogą mailową.

W tym celu klikamy menu start i w zakładce „Wyszukaj programy i pliki wpisujemy Pomoc zdalna i uruchamiamy program Pomoc zdalna systemu Windows.

Rysunek 1. Uruchamianie narzędzia Pomocy zdalnej systemu Windows.

Rysunek 1. Uruchamianie narzędzia Pomocy zdalnej systemu Windows.

Powyższa czynność wywoła okno kreatora Pomocy zdalnej systemu Windows. Pomoc zdalna systemu Windows łączy ze sobą dwa komputery w ten sposób, że jedna z osób może pomóc rozwiązać lub usunąć problem z komputerem drugiej osobie. My w tej części artykułu potrzebujemy takiej pomocy od znajomego, zatem klikamy w opcję Poproś o pomoc kogoś, komu ufasz. Warto w tym miejscu dodać, że osoba pomagająca widzi zawartość ekranu i ma możliwość sterowania naszym komputerem, jeśli oczywiście na to pozwolimy.

Rysunek 2. Okno proszenia lub udzielania pomocy.

Rysunek 2. Okno proszenia lub udzielania pomocy.

Jeśli nasz komputer nie jest przygotowany na połączenia zdalne klikamy przycisk Napraw.

Rysunek 3. Włączanie możliwości zdalnego łączenia się z komputerem.

Rysunek 3. Włączanie możliwości zdalnego łączenia się z komputerem.

Program automatycznie wyszuka problem związany z możliwością uzyskania pomocy zdalnej o czym zostaniemy poinformowani.Klikamy na opcję Spróbuj wykonać naprawy jako administrator w celu usunięcie przyczyny powstałego problemu.

Rysunek 4. Usuwanie problemów ze zdalną pomocą.

Rysunek 4. Usuwanie problemów ze zdalną pomocą.

Po kilkunastu sekundach problem z zaporą zostanie naprawiony. Klikamy na opcję Zamknij narzędzie do rozwiązywania problemów przechodząc do kolejnych kroków pomocy zdalnej.

Rysunek 5. Rozwiązanie problemu z pomocą zdalną.

Rysunek 5. Rozwiązanie problemu z pomocą zdalną.

W tym miejscu musimy zdecydować jak zaprosić zaufaną osobę do pomocy. Mamy do wyboru trzy opcje.

Pierwsza z nich to wygenerowanie zaproszenia jako plik, który wyślemy jako załącznik drogą mailową.

Druga opcja to wysłanie zaproszenia za pomocą programu pocztowego, jeśli oczywiście jest skonfigurowany.

Trzecia opcja to użycie funkcji łatwego połączenia, oczywiście jeśli osoba pomagająca ma dostęp do funkcji łatwego połączenia czyli System Windows 7 jest uruchomiony na obu komputerach.

Przyjmijmy, że osoba, która udzieli nam pomocy w chwili obecnej pracuje na systemie Windows XP. Zatem wybieramy opcję pierwszą i zapisujemy zaproszenie jako plik.

Rysunek 6. Zapisywanie zaproszenia w formie pliku.

Rysunek 6. Zapisywanie zaproszenia w formie pliku.

Plik pod nazwą Zaproszenie zapisujemy na przykład na pulpicie.

Rysunek 7. Zapis pliku na pulpicie.

Rysunek 7. Zapis pliku na pulpicie.

Na pulpicie powinien pojawić się plik o nazwie Zaproszenie, który wysyłamy drogą mailową do osoby chcącej udzielić nam pomocy. Dodatkowo pojawi się okno Pomocy zdalnej systemu Windows zawierające hasło dostępu do sesji. Dla bezpieczeństwa hasło wysyłamy na przykład drogą SMSową.

Rysunek 8. Okno pomocy zdalnej zawierające hasło do sesji.

Rysunek 8. Okno pomocy zdalnej zawierające hasło do sesji.

Jako osoba udzielająca pomocy zdalnej, odbieramy plik wysłany mailem, zapisujemy na przykład na pulpicie i uruchamiamy. W oknie Pomoc zdalna wpisujemy hasło (patrz rysunek 8) i odpowiadając na pytanie Czy chcesz się teraz połączyć z komputerem użytkownika klikamy Tak.

Rysunek 9. Uruchamianie sesji pomocy zdalnej.

Wykorzystanie narzędzia pomocy zdalnej systemu Windows

To, że mamy plik służący do pomocy zdalnej oraz hasło, nie oznacza, że się połączymy. Użytkownik oczekujący na pomoc musi jeszcze na to pozwolić klikając Tak.

Rysunek 10. Zezwolenie na połączenie z komputerem.

Rysunek 10. Zezwolenie na połączenie z komputerem.

Od tego momentu mamy podgląd na pulpit użytkownika

Rysunek 11. Rozpoczęcie zdalnej sesji.

Rysunek 11. Rozpoczęcie zdalnej sesji.

Jeśli chcemy zweryfikować rodzaj usterki możemy przejąć kontrolę nad komputerem klikając w przycisk Przejmij sterowanie.

Rysunek 12. Przejęcie sterowania nad komputerem.

Rysunek 12. Przejęcie sterowania nad komputerem.

Oczywiście samo wciśnięcie przycisku nie spowoduje przejęcia kontroli nad maszyną użytkownika. Użytkownik musi na to pozwolić.

Rysunek 13. Przejęcie kontroli nad komputerem użytkownika.

Rysunek 13. Przejęcie kontroli nad komputerem użytkownika.

Po wykonaniu powyższej czynności zostaniemy poinformowani o możliwości sterowania komputerem użytkownika.

Rysunek 14. Możliwość zdalnej kontroli nad komputerem została włączona.

Rysunek 14. Możliwość zdalnej kontroli nad komputerem została włączona.

Od tego momentu możemy samodzielnie i to w dodatku zdalnie zdiagnozować przyczynę usterki.

Rysunek 15. Diagnozowanie przyczyn usterki.

Rysunek 15. Diagnozowanie przyczyn usterki.

Użytkownik oczywiście widzi wykonane przez nas czynności. Dodatkowo za pomocą dostępnej funkcji Rozmowa, możemy poinformować go o zakończeniu wykonywanej czynności.

Rysunek 16. Korzystanie z dostępnej opcji Rozmowa.

Rysunek 16. Korzystanie z dostępnej opcji Rozmowa.

Pomoc zdalną kończymy za pomocą przyciska Rozłącz.

Rysunek 17. Zakończenie sesji.

Rysunek 17. Zakończenie sesji.

Tematy pokrewne:

  • Brak tematów pokrewnych