Większość organizacji szuka sposobu na zbudowanie lepszego oraz ekonomiczniejszego wykorzystanie swojej struktury IT. Głównym elementem staje się zmniejszenie kosztów dotyczących zapotrzebowania na nowy sprzęt. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego sukcesu jest wirtualizacja systemów operacyjnych jak i serwerowych.
W dzisiejszym poradniku przejdziemy przez proces tworzenia oraz konfigurowania virtualnych kart sieciowych.
Na serwerze, za pomocą którego został opisany poniższy poradnik znajdują się dwie karty sieciowe. Nas interesuje ta o nazwie External, ponieważ na jej podstawie umożliwimy wyjście na zewnątrz naszej pierwszej virtualnej maszynie.

Sieć zewnętrzna
Uruchamiamy Menedżer funkcji Hyper-V i przechodzimy do zakładki Menedżera sieci virtualnych.

Klikamy na zakładkę Nowa sieć wirtualna, zaznaczamy zewnętrzny typ sieci wirtualnej i klikamy Dodaj. Zewnętrzna sieć wirtualna pozwoli nam na powiązanie z fizyczną kartą sieciową (patrz rysunek 1), co umożliwi naszym maszynom wirtualnym dostęp do lokalnej (fizycznej) sieci.

Definiujemy nazwę oraz opis dla nowo tworzonej wirtualnej sieci zewnętrznej. Zaznaczamy typ połączenia – zewnętrzny i z rozwiniętej zakładki wybieramy jedną z fizycznie dostępnych na serwerze kart sieciowych. Oczywiście wybieramy tą, podpiętą do sieci ethernet. (patrz rysunek 1). W tym przykładzie wyjście do sieci lan umożliwia mi karta Broadcom i to ją wybieramy.

Jako, że jest to konfiguracja umożliwiająca wyjście do sieci, w której mogą znajdować się inne komputery musimy uważać na to, by np. przypisując statyczne adresy ip, nie zakłócić działania sieci (duplikat adresów ip). Jeśli w sieci pracuje np serwer lub router z włączoną usługą dhcp, naszej wirtualnej maszynie automatycznie zostanie przypisany adres ip. Po zapoznaniu się z instrukcją klikamy Tak.

W połączeniach sieciowych serwera pojawi się nowa, wirtualna karta sieciowa.

Wirtualna karta sieciowa umożliwiająca wyjście wirtualnej maszynie na zewnątrz została utworzona. W kolejnym kroku uruchamiamy wirtualną maszynę z zainstalowanym systemem (w tym przypadku jest to Windows XP). Jak widzimy w prawym dolnym roku (przy zegarze) znajduje się ikonka, która informuje nas o braku połączenia z siecią. W celu przypisania nowej sieci do wirtualnej maszyny klikamy w menu Plik -> Ustawienia.

W zakładce sprzęt odnajdujemy przystawkę Karta sieciowa. Jak widzimy na załączonym obrazku, do karty nie została przypisana sieć.

W celu przypisania sieci rozwijamy zakładkę Sieć, i wybieramy nowo utworzoną wirtualną sieć o nazwie “Wyjście na świat”. Jak sama nazwa wskazuje, ta sieć umożliwi nam połączenie wirtualnej maszyny z innymi komputerami znajdującymi się w sieci fizycznej. Po wybraniu sieci klikamy Ok.

Jako, że w mojej sieci fizycznej pracuje serwer, na którym zainstalowana jest usługa DHCP i za pomocą którego mamy dostęp do sieci internetowej, wirtualnej maszynie automatycznie został przydzielony adres ip i dzięki wcześniejszej konfiguracji możemy przeglądać np strony internetowe.

Sieć wewnętrzna
Uruchamiamy Menedżer funkcji Hyper-V i przechodzimy do zakładki Menedżera sieci virtualnych.

Klikamy na zakładkę Nowa sieć wirtualna, zaznaczamy wewnętrzny typ sieci wirtualnej i klikamy Dodaj. Wewnętrzna sieć wirtualna pozwala na komunikację między maszynami wirtualnymi uruchomionymi na komputerze fizycznym oraz na dostęp do niego. Wewnętrzna sieć wirtualna nie zapewnia dostępu do połączenia z siecią fizyczną.

Definiujemy nazwę oraz opis dla nowo tworzonej wirtualnej sieci wewnętrznej. Zaznaczamy typ połączenia – tylko wewnętrzne i klikamy Ok.

Powyższa operacja spowodowała pojawienie się kolejnej wirtualnej karty sieciowej.

Jeśli na serwerze, na którym zainstalowana jest usługa Hyper-V oraz uruchomione są wirtualne maszyny, nie ma zainstalowanej i skonfigurowanej usługi DHCP, musimy ręcznie skonfigurować adresy ip. Tak jak wcześniej napisałem, za pomocą wewnętrznej sieci maszyny wirtualne mogą komunikować się z maszyną fizyczną (serwerem, na której uruchomione są wyżej wymienione usługi). W celu ręcznego zdefiniowania adresów IP na nowej (wirtualnej) karcie sieciowej klikamy prawym klawiszem myszki i z dostępnego menu podręcznego wybieramy Właściwości.

Zaznaczamy protokół internetowy w wersji 4 (TCP/IP) i klikamy w opcję Właściwości.

Umówmy się, że nasza maszyna fizyczna dostępna będzie pod adresem 192.168.10.1

Jeśli poprawność konfiguracji nie będziemy sprawdzać poleceniem PING, które pozwala nam na sprawdzenie czy maszyny, wirtualne jak i fizyczne widzą się w wirtualnej sieci możemy zakończyć ten etap i przejść do konfiguracji wirtualnego klienta. Jeżeli chcemy poleceniem PING odpytać serwer musimy skonfigurować Firewalla. Przechodzimy do Panelu sterowania i odnajdujemy zakładkę System i zabezpieczenia.

Następnie klikamy w Zaporę systemu Windows.

Wybieramy ustawienia zaawansowane.

Za pomocą wirtualnej maszyny, na której zainstalowany jest Windows XP będziemy pingować maszynę fizyczną (serwer) zatem przechodzimy do zakładki reguły przychodzące.

I np. włączymy regułę Udostępniania plików i drukarek (żądanie echa – ruch przychodzący ICMPv4) poprzez jej zaznaczenie i z menu podręcznego, rozwiniętego za pomocą prawego klawisza myszy wybieramy opcję Włącz regułę.

Reguła została włączona, o czym świadczy zmiana koloru z szarego na zielony. Zamykamy okno Zapory systemu Windows.

Wirtualna karta sieciowa umożliwiająca kontakt wirtualnej maszynie z serwerem fizycznym oraz pozostałymi wirtualnymi maszynami została utworzona. W kolejnym kroku uruchamiamy wirtualną maszynę z zainstalowanym systemem (w tym przypadku jest to Windows XP). W celu przypisania nowej wirtualnej sieci wewnętrznej klikamy w menu Plik -> Ustawienia.

W zakładce sprzęt odnajdujemy przystawkę Karta sieciowa. W celu przypisania sieci rozwijamy zakładkę Sieć i wybieramy nowo utworzoną wirtualną sieć o nazwie „Wewnętrzna” i klikamy Ok.

Jako, że nasza maszyna fizyczna (serwer) nie ma zainstalowanej usługi dynamicznie przypisującej adresy sieciowe (DHCP), musimy adres IP skonfigurować ręcznie. Na wirtualnej maszynie klikamy w menu start -> ustawienia -> Połączenia sieciowe.

Zaznaczamy połączenie lokalne i rozwijając menu wybieramy właściwości.

Umówmy się, że nasza wirtualna maszyna dostępna będzie pod adresem 192.168.10.2, pamiętając o tym, że serwer (maszyna fizyczna) posiada adres IP 192.168.10.1 (patrz rysunek 17). Po poprawnym zdefiniowaniu adresów klikamy Ok.

Za pomocą menu start -> uruchom, uruchamiamy linię komend wpisując cmd. Za pomocą linii komend sprawdzimy czy obie karty sieciowe zostały poprawnie skonfigurowane wpisując ping 192.168.10.1 czyli z maszyny wirtualnej pingując maszynę fizyczną. Dodatkowo możemy przy użyciu okna uruchom wpisać adres serwera \\192.168.10.1 Czynność ta pozwoli nam na dostęp do zasobów sieciowych serwera, oczywiście po poprawnym uwierzytelnieniu się podając login i hasło konta użytkownika utworzonego na maszynie fizycznej.

Nie włączenie reguły (patrz rysunek 23) mogłoby nas zmylić, ponieważ wtedy żądanie od serwera odpowiedzi na polecenie ping byłoby odrzucone.
Sieć prywatna
Ponownie uruchamiamy Menedżer funkcji Hyper-V i przechodzimy do zakładki Menedżera sieci virtualnych.

Klikamy na zakładkę Nowa sieć wirtualna, zaznaczamy opcję Prywatna i klikamy Dodaj.Prywatna sieć wirtualna może być używana tylko przez maszyny wirtualne, które są uruchomione na komputerze fizycznym. W przypadku sieci wewnętrznej, ta konfiguracja nie pozwala na dostęp do maszyny fizycznej.

Definiujemy nazwę oraz opis dla nowo tworzonej wirtualnej sieci prywatnej. Zaznaczamy typ połączenia – prywatna i klikamy Ok.

Wirtualna karta sieciowa umożliwiająca kontakt tylko pomiędzy wirtualnymi maszynami uruchomionymi na maszynie fizycznej została utworzona. W kolejnym kroku uruchamiamy pierwszą wirtualną maszynę z zainstalowanym systemem Windows (w tym przypadku jest to Windows Serwer 2008). W celu przypisania nowej wirtualnej sieci prywatnej klikamy w menu Plik -> Ustawienia.

W zakładce sprzęt odnajdujemy przystawkę Karta sieciowa i przypisujemy jej wirtualną sieć prywatną o nazwie “Tylko virtuale”. Na zakończenie klikamy Ok.

Umówmy się, że nasz wirtualny serwer dostępny będzie pod adresem 192.168.10.3, pamiętając o tym, że maszyna fizyczna posiada adres IP 192.168.10.1 (patrz rysunek 17) oraz wirtualny klient z zainstalowanym systemem Windows Xp dostępny jest pod adresem 192.168.10.2. Po poprawnym zdefiniowaniu adresów klikamy Ok.

Następnie uruchamiamy drugą wirtualną maszynę z zainstalowanym systemem Windows (w tym przypadku jest to Windows XP). W celu przypisania nowej wirtualnej sieci prywatnej klikamy w menu Plik -> Ustawienia.

W zakładce sprzęt odnajdujemy przystawkę Karta sieciowa i przypisujemy jej wirtualną sieć prywatną o nazwie “Tylko virtuale”. Na zakończenie klikamy Ok.

Umówmy się, że nasz wirtualny klient z zainstalowanym systemem Windows Xp dostępny jest pod adresem 192.168.10.2, pamiętając o tym, że maszyna fizyczna posiada adres IP 192.168.10.1 (patrz rysunek 17) oraz wirtualny serwer z zainstalowanym systemem Windows Serwer 2008 dostępny jest pod adresem 192.168.10.3 (patrz rysunek 35). Po poprawnym zdefiniowaniu adresów klikamy Ok.

Na wirtualnym kliencie Windows Xp, przy użyciu menu start -> uruchom, uruchamiamy linię komend wpisując cmd. Za pomocą linii komend sprawdzimy czy obie karty sieciowe (na wirtualnym systemie Windows Serwer 2008 jak i Windows XP) zostały poprawnie skonfigurowane. Wysyłamy zapytanie do wirtualnego serwera wpisując ping 192.168.10.3 oraz ping 192.168.10.1 oczekując na odpowiedź maszyny fizycznej. Z poziomu wirtualnego serwera odpytamy klienta wpisując ping 192.168.10.2

Jak widzimy na poniższym obrazku, obie wirtualne maszyny odpowiedziały na wysłane zapytanie komendą ping, natomiast maszyna fizyczna na ów zapytanie nie odpowiedziała, co znaczy, że jest niedostępna a tym samym fizycznie nieosiągalna. Świadczy to o poprawnym skonfigurowaniu wirtualnej sieci prywatnej.

Utworzone wcześniej wirtualne sieci usuwamy poprzez zaznaczenie sieci oraz użycie przycisku usuń.

Od tego momentu praca na poprawnie skonfigurowanych wirtualnych sieciach staje się czystą przyjemnością.

Od roku 2005 zawodowo związany z branżą informatyczną. Wieloletnie doświadczenie zaowocowało uzyskaniem prestiżowego, międzynarodowego tytułu MVP (Most Valuable Professional) nadanego przez firmę Microsoft. W wolnych chwilach prowadzi blog oraz nagrywa, montuje i publikuje kursy instruktażowe na kanale YouTube.